wtorek, 5 sierpnia 2014

Pomoc publiczna de minimis - zwolnienie z opłat sądowych spółdzielni socjalnej



W komentarzach poruszony został temat zwolnienia spółdzielni socjalnych z opłat za wpis do Krajowego Rejestru Sądowego.

Spółdzielnie socjalne są zwolnione z ponoszenia kosztów wpisu do KRS jak również od wszystkich kosztów za wnioski zmieniające dokonany wpis a także za ogłoszenie tych wpisów w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.  Wszystkie te zwolnienia z opłat są pomocą publiczną udzielaną w ramach zasady de minimis. Jest to zapisane w art. 15 ust 3 ustawy o spółdzielniach socjalnych.

Sąd rejonowy, w którym dokonywany jest wpis powinien jednocześnie wystawić  spółdzielni socjalnej zaświadczenie o pomocy de minimis. Jeżeli sąd nie wystawi zaświadczenia o udzielonej pomocy, to spółdzielnia powinna sama wystąpić do sądu z odrębnym wnioskiem o wydanie takiego zaświadczenia.

Obowiązkiem spółdzielni jako podmiotu otrzymującego wsparcie de minimis jest przechowywanie wszystkich otrzymanych zaświadczeń o otrzymanej pomocy de minimis oraz ustalanie czy nie został przekroczony próg tej pomocy (równowartości 200 tys. euro brutto w okresie 3 lat kalendarzowych).

3 komentarze:

  1. a co w przypadku jeśli sąd nie chce wystawić takiego zaświadczenia tłumacząc że takich nie wystawia? a na pismo złożone z prośbą o wystawienie nie udziela żadnej odpowiedzi?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgodnie z art. 37 ust. 1 Ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U.2007.59.404 z póź. zm.)

      Podmiot ubiegający się o pomoc de minimis jest zobowiązany do przedstawienia podmiotowi udzielającemu pomocy, wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy:
      1 )wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;
      2) informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis, dotyczących w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis.

      Czyli jak nie mamy zaświadczenia, to pozostaje nam wypełniać oświadczenia o otrzymanej pomocy za wpis do KRS i w Monitorze, jak będziemy starać się o kolejną w ramach różnych projektów.

      Usuń
  2. Czekać i się przypominać. A czy któraś ze spółdzielni dostała takie zaświadczenie? My nic takiego nie dostaliśmy choć wiemy że powinniśmy (teraz wiemy)

    OdpowiedzUsuń